Bouwmeester Media
Wij maken nieuws van jouw bedrijf.

Veel gestelde Facebook vragen

Denk je ook vaak, waar hebben ze het over, zodra het over Facebook gaat en de marketingtermen vliegen je om de oren. Heb jij regelmatig het gevoel dat je bepaalde termen niet snapt. Durf je sommige vragen niet te stellen?

Lees dan onze blog door met antwoorden op veelgestelde vragen over social media, Facebook en metrics? 

online goed personeel vinden en gevonden worden

1. Wat is het verschil tussen bereik en impressies?

Bereik gaat over personen en impressies gaan over weergaven. Wanneer je bereik bijvoorbeeld 1 is, en je impressies 4, betekent het dat 1 uniek persoon 4x een of meerdere content items van jouw bedrijf voorbij heeft zien komen.


2. Wat is een videoview en wanneer wordt deze gemeten?


Op Facebook staat een videoview voor één keer dat je video is afgespeeld voor ten minste 3 seconden. Het wordt dus pas gemeten als de video daadwerkelijk ten minste 3 seconden heeft kunnen afspelen.

3. Wat is een pixel?
Een pixel is een punt in een beeldscherm, maar ook een stukje code dat gegevens verzameld van bijvoorbeeld bezoekers op je website, of geactiveerd wordt op bepaalde events. BIjvoorbeeld bij een klik op een knop of een bij aankoop. Verschillende social platformen maken gebruik van pixels, denk hierbij aan bijvoorbeeld Facebook en Twitter. De Facebookpixel kun je gemakkelijk genereren en (laten) installeren op je website. Deze pixel helpt je daarna custom audiences op te bouwen van mensen die je website bezoeken, of kan je vertellen of iemand een aankoop of andere actie op je website heeft gedaan vanuit een Facebook campagne. Deze acties kun je zelf instellen. 


4. Wat is een custom audience en welke gegevens heeft Facebook nodig om een audience te kunnen bouwen?


Een custom audience op Facebook bestaat uit een groep mensen die je later kunt targetten. Er zijn veel verschillende custom audiences. Je kunt bijvoorbeeld een custom audience opbouwen van mensen die je website hebben bezocht (wanneer de Facebookpixel geïnstalleerd staat op je website). De Facebook pixel ‘vangt’ bezoekers in een netje zodra die een website bezoeken waar de Facebookpixel op aanwezig is. Marketeers kunnen dan data uit de custom audience halen zoals geslacht, leeftijdsgroep, woonplaats, interesses en opleidingsniveau. Custom audiences zijn heel waardevol omdat ze meestal bestaan uit mensen die interactie met jou zijn aangegaan. Hieronder enkele voorbeelden van custom audiences:


Website custom audience. Zoals aangegeven zijn dit een groep mensen die je website hebben bezocht.

Video custom audience. Mensen die je video op Facebook voor ten minste 3 seconden hebben bekeken.

Custom audience uit emailadressen. Je kunt je emaillijst van bijvoorbeeld iedereen die zich heeft ingeschreven voor jouw nieuwsbrief uploaden in Facebook. Facebook matched deze emailadressen dan met profielen op Facebook aan de hand van hun emailadres.

Engaged audience. Dit zijn mensen die bijvoorbeeld op een canvas post zijn gekomen via advertising of mensen die op een lead generation ad hebben geklikt op Facebook.

5. WAT IS EEN LOOK-A-LIKE AUDIENCE?


Een look-a-like audience is een groep mensen op Facebook die is samengesteld op basis van een bestaande custom audience. Je hebt bijvoorbeeld emailadressen van je trouwe klanten of iedereen die zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief. Dit is een hele waardevolle groep mensen, echter ben je misschien op zoek naar nieuwe klanten of wil je meer mensen werven die zich aanmelden voor je nieuwsbrief. Hier komen look-a-like audiences kijken. De naam zegt het al, ze lijken ergens op. Waar op dan? Op jouw custom audience! Stel dat jouw vaste klanten bijna allemaal mannen zijn van 35+ die een interesse hebben in tennis. Facebook gebruikt deze gegevens en gaat op basis van jouw custom audience een audience maken die over dezelfde kenmerken beschikt. Aangezien zij zo erg lijken op jouw bestaande klanten, is het waarschijnlijker dat zij ook interesse hebben in jouw product dan mensen die minder lijken op je bestaande klantengroep.

 

Hopelijk herken je wat termen en vragen die voorbij kwammen.

Mocht nog steeds vragen hebben, bel ons of kom langs voor een kop koffie!

Hulp nodig met het opzetten van een goede facebook campagne ?

Bel 038 3317949 of mail naar redactie@bouwmeestermedia.nl en wie weet tot snel bij koffie, (1ste adviesgesprek is altijd gratis)

Contact

Online beschikbaarheid zichtbaar voor Linkedin gebruikers

Een bericht via LinkedIn waarop een snelle reactie nodig is, kan soms langer duren dan via chatdiensten als Whatsapp. De zakelijke focus van Linkedin en de kracht van het netwerk zijn echter van grote waarde.

Meer lezen

Je bedrijf in de etalage met Google Posts

Google zit nooit stil. De service, om relevante, nieuwe content te delen en vinden via hun zoekmachine, wordt voortdurend geoptimaliseerd. Dit heeft Google onlangs weer bevestigd met een nieuwe feature in Google Mijn Bedrijf: Google Posts.

Meer lezen

info@bouwmeestermedia.nl