Dé DO’S en DONT’S
van productfotografie:

Naar aanleiding van onze blog over productfotografie, willen we graag verder ingaan op dit onderwerp. Als het goed is weet je nu veel meer en ben je misschien al zelfs begonnen met fotograferen. Voordat je verdergaat, lees eerst even alle do’s
en dont’s voor productfotografie:

DO

Bepaal je werkwijze
Voordat je gaat beginnen is het belangrijk om goed na te denken over wat voor
soort producten je hebt en hoe je deze graag op de foto wilt zetten. Kijk naar de textuur, de vormen en de kleuren.

Tijdens het maken van deze foto hebben we goed gekeken naar de uitstraling van het product, aan de hand daarvan hebben we voor deze setting gekozen.

Ga voor foto’s met een uniek randje

Elke ondernemer wil zich onderscheiden van zijn/haar concurrenten. Daarom is het belangrijk om ook onderscheidend te zijn. Ook of juist in jouw foto’s! Beeld vertelt zoveel meer dan woorden, dat wordt vaak onderschat. Om jouw producten goed te kunnen verkopen is het belangrijk dat je het unieke randje opzoekt van het product. En vergroot dit uit op je foto!

Deze foto is bewust vanaf de zijkant genomen, het kon ook van de bovenkant maar
dat is voordehandliggend. De wekker op de achtergrond past helemaal in de setting en het kleurenthema.

Ga voor professionaliteit

Probeer altijd ruimte over te laten voor verbetering. Als je jouw producten morgen op je webshop moet plaatsen, ga dan niet een dag van tevoren beginnen met de foto’s. Begin op tijd! Kijk altijd een dag later naar je foto’s en kijk wat je kan gebruiken en eventueel nog zou verbeteren. Ga altijd voor de professionaliteit! Lukt het echt niet met de foto’s? Overweeg dan om de fotografie uit te laten besteden. Dit is geen overbodige luxe! Maar een investering voor jouw webshop en content! 

Simon Bouwmeester is bezig met het maken van prachtige productfoto’s voor de klant.

DON’T

Gebruik stockfoto’s Waarschijnlijk herken je ze meteen als je scrolt op een site of door Social Media. Stockfoto’s zijn vaak makkelijk te herkennen. Tenzij je een lang zoekt naar een originele stockfoto. Het is veel beter om je eigen foto’s te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat jouw brand en onderneming een eigen en herkenbare stijl krijgt. Don’t: Stockfoto’s.

Don’t: Stockfoto’s.

Gebruik de juiste resolutie

Gebruik de juiste resolutie

De resolutie is het aantal pixels in je foto. Hoe hoger de resolutie, hoe scherper defoto eruitziet. Hoe lager de resolutie, hoe meer pixels je zult zien en hoe korreliger de foto eruit ziet.

Hoge resolutie?
Afbeeldingen uploaden in een hoge resolutie duurt niet alleen lang, het kan er ookvoor zorgen dat je website of webshop trager wordt. Uiteindelijk zullen bezoekersen klanten afhaken. Dat is jammer! Je loopt niet alleen klanten mis, maar trekt ook moeilijker nieuwe bezoekers aan.

Hoge resolutie: Dit zorgt ervoor dat je website traag wordt.

Lage resolutie?

Lage resolutie? Let op: Als je een te lage resolutie gebruikt kan de foto als je hem groot plaatst weer heel korrelig worden en komt je product in de foto niet mooi naar voren. 

Lage resolutie: Je ziet in deze foto heel veel pixels dat geeft een korrelig effect.

Merk of naam niet (té) goed zichtbaar.

Merk of naam niet (té) goed zichtbaar.

Het belangrijkste van productfotografie is dat het verkoopt. Als klanten het merk of de naam van het product niet kunnen zien, weten ze ook niet waar het vandaan komt. Een merk moet niet de aandacht vestigen als het daarvoor niet bedoeld is.

Dit leidt de klant af van het product zelf. DO: Hierbij is de naam goed te zien, de klant weet nu precies van welk merk het product is.

DON’T: Hoewel bij deze foto de textuur en de kleuren goed naar voren komen, is de merknaam niet te zien. Productfotografie toch moeilijker dan gedacht?

Wij helpen je om je webshop en content op te frissen!

Kijk op: https://www.bouwmeestermedia.nl/kennismaken-of-afspraak-maken/

Klaar voor meer succes met je business?

Fijn dat je contact met ons opneemt. Dat vinden we leuk, we helpen jou namelijk graag verder. Als je hier je gegevens achterlaat, komen we zo snel mogelijk bij je terug!

Versturen
Contact  038 - 200 1040

Bouwmeester Media legt de focus op de on­li­ne­ com­mu­ni­ca­tie van jouw bedrijf. Met een breed pakket aan creatieve en on­der­steu­nen­de diensten nemen we graag de druk bij je weg. En dat doen we altijd in co-creatie; samen komen we tot het beste resultaat.

€ 90,- per uur: Concept, Insights & Strategy.
€ 80,- per uur: Ad Management, Camera Operation, Content Management, Copywriting, Client Meetings, Design, Interviews, Post Production, Editing & Project Management.

© 2019 - Bouwmeester Media 
Alle rechten voorbehouden