HET SUCCES VAN EEN GOEDE WEBINAR?

Webinars, we zullen ze steeds vaker tegenkomen in deze Carona tijd. Webinars zijn namelijk ideaal om toch je presentatie, college of workshop met succes door te laten gaan!

Webinar succes!

Maar voordat je hieraan begint is het belangrijk om goed voorbereid te zijn. En vooral om op tijd te beginnen. Als je deze 12 stappen aanhoudt, wordt jouw Webinar gegarandeerd een succes!

GOEDE VOORBEREIDING IS HET HALVE WERK

Stap 1 | DOEL
Voordat je aan een Webinar begint is het belangrijk om je doel vast te stellen. Wat wil je overdragen? Wie wil je bereiken? Schrijf het op en ga verder naar stap 2.

Stap 2 | ONDERWERP
Nu je hebt nagedacht over wat je wil bereiken en overdragen is het tijd om na te denken over het onderwerp. Kijk of het onderwerp passend is voor de doelgroep en schrijf alle delen op die jij wilt vertellen.

Stap 3 | DATUM EN TIJD

Prik een datum en een tijd, hou hierbij rekening met de doelgroep. Presenteer je voor een groep met ouders? Hou er dan rekening mee dat zij overdag vaak de kinderen les moeten geven en juist in deze tijd erg druk zijn. Plan het ook niet in het weekend, veel mensen zullen toch bij moeten komen na een drukke week.

Stap 4 | PRESENTATIE
Zorg voor een goede spreker, of als jijzelf gaat presenteren, oefen dan goed! Presenteren is al een vak op zich, maar voor de camera is het nog weer anders dan voor een groep mensen. Oefen je presentatie dus goed van tevoren! Dan weet je zeker dat je goed voorbereid bent!  

PROMOOT JE WEBINAR ZOVEEL MOGELIJK.

PROMOTIE

Voordat je je Webinar gaat beginnen, promoot dit via de verschillende Mediakanalen. Maar hou hierbij je doelgroep in gedachten! Is jouw doelgroep vaak actief op Instagram of juist op LinkedIn? Je kunt ook je Webinar promoten via e-mail marketing, dit werkt vaak heel effectief! Begin op tijd met het promoten zo’n 3 of 4 weken van tevoren. Promoot vooral in de laatste week heel actief! 

MARKETING
De inzet van marketing werkt heel goed voor een Webinar, maak interessante Visuals en teksten die jouw Webinar verkopen. Hiermee maak je de doelgroep nieuwsgierig. Verklap dus niet teveel van de Webinar! Maak een landingspagina en een registratieformulier, zodat de doelgroep zich kan aanmelden voor jouw Webinar. Zo weet jij hoeveel mensen er komen.

ZORG VOOR EEN SUPER GOEDE PRESENTATIE DOOR MIDDEL VAN:

SLIDES
Maak visuele slides en hou het kort. Behandel één onderwerp per slide.
Maak je teksten groot zodat iedereen het kan lezen. Zorg ervoor dat de slides onderdeel zijn van je verhaal, en niet een los element. Ze moeten het verhaal ondersteunen, zorg ervoor dat je niet te veel tekst hebt op een slide. Dit leidt de luisteraar af van jouw verhaal.

INTERACTIE
Betrek de doelgroep bij je presentatie. Zorg ervoor dat je niet alleen maar zend maar ook ontvangt. Stel vragen tijdens de presentatie, of maak zo nodig gebruik van moderators. Dit zijn mensen die tijdens een debat of gesprek de vragen stellen en zo het gesprek leiden.
Zorg ook voor een enquête die de doelgroep na je Webinar in kan vullen, deze zal je later weer nodig hebben bij stap 12!

OEFEN VEEL!
Zorg ervoor dat de presentatie niet te lang duurt, oefen dus veel van tevoren! Neem je tijd op zodat je weet hoe lang je bezig bent. Hou ruimte over voor vragen, dit is belangrijk voor de interactie. TIP: Neem je presentatie op met een camera of telefoon en bekijk het terug, zo kan je zien wat je nog kan verbeteren of nog kan toevoegen aan je presentatie.

DE DAG VAN DE WEBINAR.

GA LIVE!
Wees op tijd om nog de laatste dingen te checken. Zorg ervoor dat alles loopt en dat je alles bij de hand hebt. Check of je niks vergeten bent en je kan live! Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt! Dit komt over op de luisteraar, ze zullen ook geïnteresseerder gaan luisteren!

NA HET WEBINAR.
Je bent nog niet klaar, je hebt net een super succesvol Webinar gehouden en het is jammer om hier niks mee te doen.

OP AANVRAAG
Zoals we het al eerder gehad hebben over effectieve e-mail marketing is het handig om dit na de Webinar hier weer gebruik van te maken. Stuur de Webinar op via een linkje naar alle mensen die hier belang bij hebben.

REFLECTEER
Bekijk de Webinar terug en kijk wat beter kan, schrijf deze dingen op zodat je dit weer kan meenemen in je volgende Webinar.  Bekijk ook de statistieken. Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk jouw Webinar gevolgd? Was het effectief genoeg? Nu is het ook tijd om de enquête door te nemen. Bekijk de feedback van de doelgroep en schrijf dit op. Nu het Webinar is beëindigd en je weet hoe je het nog beter kan doen, is het tijd voor de volgende. Volg deze 12 stappen en je hebt gegarandeerd een succesvol Webinar. Succes!  

Een goed overzicht van de stappen hieronder:

Klaar voor meer succes met je business?

Fijn dat je contact met ons opneemt. Dat vinden we leuk, we helpen jou namelijk graag verder. Als je hier je gegevens achterlaat, komen we zo snel mogelijk bij je terug!

Versturen
Contact  038 - 200 1040

Bouwmeester Media legt de focus op de on­li­ne­ com­mu­ni­ca­tie van jouw bedrijf. Met een breed pakket aan creatieve en on­der­steu­nen­de diensten nemen we graag de druk bij je weg. En dat doen we altijd in co-creatie; samen komen we tot het beste resultaat.

€ 90,- per uur: Concept, Insights & Strategy.
€ 80,- per uur: Ad Management, Camera Operation, Content Management, Copywriting, Client Meetings, Design, Interviews, Post Production, Editing & Project Management.

© 2019 - Bouwmeester Media 
Alle rechten voorbehouden