Gebruik Digitaal, de taal van Het Nieuwe Normaal

Videomeetings leiden al ruim tien jaar een pruttelend bestaan zonder dat er serieus gebruik van werd gemaakt. Thuis- en flexwerken wilde ook maar niet echt tot bloei komen. De coronapandemie heeft dit abrupt verandert en heeft ons als het ware online geschopt. Zelfs onze 70+ generatie is nu online actiever dan ooit. Welke oma kent Facebook niet? 

Digitaal, de taal van het nieuwe normaal

De huidige pandemie heeft niet alleen sociaal diepe wonden geslagen, maar is ook pijnlijk hard op de rem van onze economie gaan staan. Helder lichtpuntje waar we op kunnen sturen, is de wetenschap dat bedrijven met een online strategie aantoonbaar minder harde klappen hebben gekregen dan bedrijven zonder online aspiraties. Digitaal is de taal die oplossingen kan bieden in de wereld van het nieuwe normaal. Ik wil absoluut niet de doemdenker uithangen, maar ik raad iedere ondernemer aan om er rekening mee te houden dat het nieuwe normaal een vervelend blijvertje is de komende jaren. 

Ondernemer of dozenschuiver? 

Daarom is nu de tijd om online orde op zaken te brengen. Verwacht geen meevallers, cadeautjes of bergen extra subsidies die je kinderen uiteindelijk moeten ophoesten. Pas je aan op het nieuwe normaal, wees flexibel en creatief. Jij bent tenslotte ondernemer, geen dozenschuiver! Schrijf je eigen plan B.

Hoe? 

Met dit eenvoudig te realiseren, zeven ‘zorg’opdrachtenplan zet je flinke stappen in de goede richting.

- Zorg dat je pagina in Google Mijn Bedrijf/Google Zakelijk is geclaimd als jouw bedrijf (gratis). De vindbaarheid en zichtbaarheid in de zoekresultaten direct rechtsbovenaan, kun je dankzij Google online gratis regelen met allerlei extra opties. Dus: even voor gaan zitten, volledig invullen en niet onbelangrijk; zorg voor kwalitatief goede, bijpassende foto’s (geen stockfoto’s). Je kunt met Google Zakelijk zelfs gebruik maken van opvallende gratis Covid 19 posts met bijvoorbeeld een opvallende laatste update over de coronamaatregelen in jouw bedrijf.

De online bezoekersaantallen van jouw bedrijfspagina zijn via Google Zakelijk inzichtelijk en leren je bovendien veel over je klanten. De aantallen van deze tool gaan je verbazen. Doen dus!!

- Zorg dat je bedrijf online goed vindbaar en zichtbaar is. Als je een website hebt of je moet nog een website laten maken , zorg dan dat deze technisch deugt, relevant, aantrekkelijk, vlot leesbaar, up-to-date, snel en mobielvriendelijk is. Zorg voor goede content, liefst met video’s, dat werkt verreweg het beste.

Wil je weten hoe jouw site presteert, doe dan hier een gratis check. 

     - Zorg voor een online servicepagina op je site, liefst met live chatfunctie bijvoorbeeld van 09.00 uur tot 21.00 uur en natuurlijk een veelgestelde vragen pagina (FAQ).

- Zorg voor een goede back-up en een snelle respons op die chatfunctie. Niets is immers irritanter dan als klant een winkel binnenkomen, aan een willekeurige medewerker een vraag stellen en vervolgens merken dat die medewerker jou volledig negeert.

- Zorg dat je op verschillende social kanalen met regelmaat aanwezig bent met bedrijfsnieuws, met social storytelling waar jouw klanten ook daadwerkelijk wat aan hebben. Ter uitleg: Dat je als fietsenspecialist fietsen verkoopt, zal bij niemand de ogen vochtig maken, maar dat je als fietsenmaker juist in deze tijd een extra service  aanbied met bijvoorbeeld online instructievideo’s voor kleine reparaties, zullen veel (toekomstige) klanten weten te waarderen.

- Zorg dat jouw klanten te allen tijde direct online kunnen afrekenen met jouw bedrijf. Dus ook via e-mail en social kanalen als Facebook en LinkedIn. Met Sellmeester of een andere, soortgelijke tool kun je alle online kanalen inzetten om in contact te blijven, je producten of diensten te verkopen en direct, veilig online af te rekenen. Sellmeester is ook prima te gebruiken in een online nieuwsbrief. Vergeet daarbij niet dat online ergens over schrijven een andere tak van sport is als online overtuigen. Wil je dat laatste bereiken, neem dan afscheid van juf Jannie en schakel een professionele (seo)tekstschrijver in.

- Zorg online voor een gemakkelijke gezondheidscheck van je klanten. Heb je een sportschool, rijschool, café, restaurant of heb je een contactberoep zoals kapper dan kun je je klanten vooraf online (via Qr-code op je mobiel en via de site) een gezondheidscheck-up laten invullen. Veilig voor jou en veilig voor jouw klanten.

Deze tool is ook heel goed te gebruiken voor bijvoorbeeld, de planning van de werkplaats van een autogarage. Blijken de klanten klachtenvrij, dan kunnen ze door naar de afsprakenagenda. Dit systeem scheelt je extra inzet van personeel, administratieve rompslomp en zorgt tevens voor een strakke organisatie in de tent!

Heb je vragen of wil je meer weten of bepaalde onderwerpen, bel dan 06 54 68 64 68. Mailen via het contactformulier van Bouwmeestermedia.nl kan ook.

Klaar voor meer succes met je business?

Fijn dat je contact met ons opneemt. Dat vinden we leuk, we helpen jou namelijk graag verder. Als je hier je gegevens achterlaat, komen we zo snel mogelijk bij je terug!

Versturen
Contact  038 - 200 1040

Bouwmeester Media legt de focus op de on­li­ne­ com­mu­ni­ca­tie van jouw bedrijf. Met een breed pakket aan creatieve en on­der­steu­nen­de diensten nemen we graag de druk bij je weg. En dat doen we altijd in co-creatie; samen komen we tot het beste resultaat.

€ 90,- per uur: Concept, Insights & Strategy.
€ 80,- per uur: Ad Management, Camera Operation, Content Management, Copywriting, Client Meetings, Design, Interviews, Post Production, Editing & Project Management.

© 2019 - Bouwmeester Media 
Alle rechten voorbehouden