Goede teksten voor je website maken

online muis-tot-muisreclame! 

Goede teksten voor je website maken, is belangrijk voor het rendement van je site en voor je bedrijf als totaal. In Nederland waren we online al behoorlijk actief met z’n allen, maar de beste marketing aller tijden, de mond-tot-mondreclame, is nu op ruim 1,5 meter afstand gezet door het nieuwe marketingnormaal; online muis-tot-muisreclame! 

Maak een klik

Internet heeft veel voordelen, maar ook nadelen. Een daarvan is dat je meer gevoel en emotie in de online teksten moet leggen als je je klanten achter hun schermen wil beroeren. Emoties boeien en binden en zijn online onmisbaar. Je kunt een bak aan informatie over een nieuwe auto hebben doorgespit, maar uiteindelijk val je meestal voor zaken als het frontje, voor die stoere grill. Als je klanten wilt overtuigen van jouw product of dienst moet je linksom of rechtsom een klik met ze maken. Goede teksten op je website zijn van groot belang.

Primetime interview

Die klik maken deed me denken aan een interview dat ik een tijdje geleden deed voor een businessglossy met een bekende ondernemer over zijn gedreven manier van zakendoen. Een gesprek dat nog altijd in mijn geheugen staat gegrift. Dat kwam vooral door zijn openheid, enthousiasme en de vele lessons-learned die hij in zijn antwoorden verpakte. Hij gaf mij, en dus de lezers, een kijkje in zijn zakelijke zieleroerselen en dat schept direct een band. Terloops vertelde hij ook over een allesbehalve boeiend televisieinterview dat hij had gezien met een concullega. ‘Begrijp ik helemaal niets van. Zo’n kans, primetime op televisie en dan niets anders doen dan wikken, wegen en omzeilen, niet goed weten wat je allemaal kan vertellen over je eigen bedrijf. Bange haas. Man, ik kan een hele week over mijn bedrijf vertellen en degenen die dat verhaal niet aanstaat, dat worden mijn toch klanten niet.’

Geloofwaardig en aardig zijn

Inderdaad, weet wie je doelgroepen zijn en wat ze willen. Waarom woorden en energie verspillen aan mensen die je niet kunt overtuigen? Schrijf voor je doelgroep! Wees geloofwaardig en aardig. Met slechts een handvol vragen kreeg ik in ruim twee uur genoeg waardevolle info om een bescheiden boekwerkje te vullen. Wat een waterval van kennis, wat een aanstekelijk enthousiasme. Hij had zijn verhaal panklaar in zijn hoofd en kon er keer op keer opnieuw enthousiast van worden. Bijzonder!

Overtuigen of overbrengen

Het maakte mij weer eens duidelijk dat er een wereld van verschil zit tussen informatie overbrengen en mensen overtuigen. Bij overtuigen komt veel meer gevoel kijken, zeker online! Begin daarom met de vraag, wat wil ik? Informatie overbrengen of overtuigen? Het antwoord daarop is je startpunt als je tekst moet maken voor je website. 

.

Wie wil je bereiken?

Eén onderwerp per pagina

Tegen wie heb je het?

Ook de wievraag is belangrijk: Wie wil je bereiken? Maak daarom eerst je doelgroep helder! Zijn het gepensioneerde matrozen of jonge koks? Dit soort verschillen in doelgroepen kan veel verschil maken, bijvoorbeeld op welke manier je de doelgroep aanspreekt. In je stamkroeg praat je ook anders dan op het notariskantoor. Heeft je doelgroep kennis van zaken of zijn het totale leken? De antwoorden op dit soort vragen zijn belangrijk in je uitleg, opbouw en woordkeuze.

Eerlijk is eerlijk. Online, met alleen platte tekst als ‘wapen´, valt vooral overtuigen niet mee. De teksten en de juiste context zijn mede-doorslaggevend. Zelfs een website die helemaal state-of-art is gebouwd, maar inhoudelijk niet te hachelen is, gaat weinig positiefs aan je omzet bijdragen!Voel je de druk al? Mooi, beter nu dan straks wanneer het je omzet gaat kosten.

Hou het helder

Hoe pak je het dan wel aan? Tja, ieder zijn vak. Dat lijkt misschien flauw, maar het is simpelweg teveel om in een keer uit te leggen. Ik heb wel een paar goede tips. Probeer als het ware te pratend te schrijven, zoals je dat ook in je normale omgang met jouw doelgroep gewend bent. Dat gaat gemakkelijker, wekt meer vertrouwen, herkenning en je voorkomt afstandelijk, formeel taalgebruik.

Hou het helder. Eén onderwerp per pagina. Verdeel je teksten in scanbare partjes met witruimte ertussen. Wakker het enthousiasme bij jezelf aan. Kom je moeilijk opstoom? Laat je dan inspireren door de site van je grootste concurrent.

Stel ook kritische vragen aan jezelf en zorg dat je daar een prima antwoorden op hebt. Probeer in het hoofd te kruipen van je doelgroep. Stel, jij bent een klant, waar zou jij dan heel enthousiast van raken? Wat zou jouw eerste vraag zijn? Als je de teksten uitgebreid gecorrigeerd hebt, ga dan niet direct publiceren. Even dagje laten rusten, morgen opnieuw bekijken en heel belangrijk, hardop voorlezen aan jezelf en iemand anders. 

Content verrijking

Tot slot. Het oog wil ook wat, maak je content rijker. Gebruik genoeg beeldmateriaal, zoals goede foto’s en liefst ook video’s. Dit bevordert bovendien de vindbaarheid van je site in de zoekresultaten. Wel zo handig als jouw klanten je ook gemakkelijk kunnen vinden. Verdiep je daarom goed, in zoveel mogelijk zoektermen die jouw klanten kunnen bedenken en verwerk die gedoseerd in je teksten. Succes!

Klaar voor meer succes met je business?

Fijn dat je contact met ons opneemt. Dat vinden we leuk, we helpen jou namelijk graag verder. Als je hier je gegevens achterlaat, komen we zo snel mogelijk bij je terug!

Versturen
Contact  038 - 200 1040

Bouwmeester Media legt de focus op de on­li­ne­ com­mu­ni­ca­tie van jouw bedrijf. Met een breed pakket aan creatieve en on­der­steu­nen­de diensten nemen we graag de druk bij je weg. En dat doen we altijd in co-creatie; samen komen we tot het beste resultaat.

€ 90,- per uur: Concept, Insights & Strategy.
€ 80,- per uur: Ad Management, Camera Operation, Content Management, Copywriting, Client Meetings, Design, Interviews, Post Production, Editing & Project Management.