Succesvolle contentmarketing heeft structuur, ritme en regelmaat

marketing voor de bouw 

In de marketing voor de bouw en speciaal prefab bouw en veel andere bedrijfstakken wordt content in woord, beeld en geluid, als de digitale verteller van het unieke verhaal van jouw bedrijf of organisatie, steeds belangrijker. Dat komt doordat de concurrentie enorm is gegroeid, de klant doorgaans goed geïnformeerd is en niet in de laatste plaats door de groeiende digitalisering. Dat laatste heeft gezorgd dat de vertrouwde mond-tot-mond reclame er een broertje bij heeft gekregen: Muis-tot-muis reclame. Dat heeft veel voordelen, maar ook een groot nadeel. De concurrentie is op het internet altijd slechts een klik van jou verwijderd.

Goede content voor je site en je socials is daarom absoluut noodzakelijk zowel in de bouw als in de prefab bouw. Dit is van minder belang als je vooral op prijs concurreert, maar hoelang hoe je dat vol? Verstandiger is het om in je contentmarketing uit te gaan van de kracht van jouw bouwbedrijf. In dat geval dan zijn de juiste content en contentmarketing super belangrijk.  

Hieronder een paar handvatten om je op weg te helpen als je zelf aan de slag met contentmarketing gaat.

Hou je koers vast

Contentmarketing in de bouw is geen wondermiddel. Er zijn altijd meerdere factoren bepalend voor succes. Zo hoef je momenteel geen meteorologie te hebben gestudeerd om als ondernemer stormachtig tijden te zien aankomen. Na de Covid lijkt een financiële crisis onafwendbaar die ongetwijfeld wordt opgevolgd door de tweede helft van de digitale revolutie. Ondernemen wordt de komende jaren, voorzichtig uitgedrukt, nogal knobbelig.

Jouw boodschap in contentmarketing is voor de koers waar je op wilt sturen, bepalend. Daarom moet deze gedegen zijn uitgedacht en helder worden omschreven, liefst met een plan B. Wees voorbereid en juist nu extra kritisch op je bedrijfsvoering, je marketing en je contentverhaal. Maak je bedrijf zo lean en mean als mogelijk is.

Waar sta je voor, welk probleem los je op? Waarmee maak je het onderscheid, nu en straks? Wat kan beter? Waar sta je digitaal? Waarom doet jouw bedrijf wat het doet? Hoe flexibel ben je als bedrijf en als persoon. Hoe ziet je plan B, je vluchthaven eruit? Wanneer kun je er wel en geen gebruik van maken?

Om met je bedrijf slecht weer te kunnen trotseren, is het goed om dit soort vragen te bedenken en te beantwoorden. Voor een succesvolle contentmarketing zijn je missie en visie definiëring een prima begin. Op die manier maak je je vertrekpunt en je bestemming helder, evenals de minnen en plussen van je bedrijf. En zo kun je je lange termijn doelen en je contentverhaal realistisch en haalbaar maken. 

.

Wat is je boodschap

Boodschap in contentmarketing voor de bouw

Denk dus na over de kern van jouw boodschap in contentmarketing. Wat wil je vertellen met je content. In ieder geval roept te snel willen verkopen bij veel klanten weerstand op. Jij wordt ook niet blij als een verkoper bij binnenkomst in een winkel, direct op je afstormt en zijn verkooppraatje afdraait. Bij online content gaat het veel meer dan in een face-to-face, offline contact, om vertellen, om vertrouwen winnen, om laten zien, om laten ervaren, beleven en op de langere termijn pas om overtuigen.

Hoe kun je overtuigen met contentmarketing? Door met de juiste teksten, foto's en video's persoonlijk te zijn, door interesse te tonen, door het echte verhaal op tafel te leggen, door te laten zien dat je een bedrijf of organisatie bent die om zijn klanten geeft. Je kunt dit ook het laten zien met testimonials (klantreacties) van echte, herkenbare en traceerbare personen. 

Breng structuur, regelmaat en ritme aan

Voor de uitvoering van je contentmarketing maak je een plan van aanpak. Hier beschrijf je vanaf de start wat, wanneer, voor wie en met welk doel je content gaat produceren. Vervolgens breng je in kaart wat en eventueel wie er nodig zijn om tot een goede uitvoering te komen. Zo'n plan van aanpak is belangrijk om structuur, regelmaat en een vast ritme in je contentmarketing te krijgen en dat is weer van belang om je klanten te bereiken en uiteindelijk te overtuigen.

Maak klantprofielen

Voor succesvolle contentmarketing beschrijf je jouw klanten zo uitgebreid mogelijk in klantprofielen. Aan de hand daarvan bekijk je hoe, waar en wanneer je jouw klanten het beste kunt bereiken. Alleen de leeftijd al maakt een enorm verschil. Als je klanten zoekt in de leeftijdcategorie van 15 tot 21 jaar of mensen tussen de 40 en 60 jaar moet je de tone of voice daar op aanpassen, evenals je mediakanalen en de snelheid in je berichtgeving. Vergeet niet dat het online vaak gaat om de details.

Laat je gevoel spreken

Contentmarketing inzetten voor je bedrijf betekent ook je gevoel laten spreken. Denk nu niet dat je voortdurend de uitersten in je emoties naar boven moet halen, maar je mag je emoties zeker wel meenemen in je verhaal. Emoties zijn in de regel niet gespeeld en maken daardoor je verhaal sterker. Stel dat jij bijvoorbeeld als interieurspecialist fluitend en lachend huizen een nieuwe look geeft. Jij wil namelijk niets liever dan Nederland van binnenuit nog mooier maken. In dat geval doe je er juist goed aan om je kennis en kunde te koppelen aan het plezier en de gedrevenheid in je vak.

Hou je content uniek

Hou je content uniek en zorg dat je ook echt wat te melden hebt. Stel je begint een autobedrijf, dan ligt het redelijk voor de hand dat je auto’s verkoopt en repareert. Ga in dat geval niet met elke auto die je verkoopt, breed grijnzend op Facebook staan. Dat je auto’s verkoopt, snappen je klanten je ook. Ze zijn niet van gisteren. Dat is niet het nieuws dat ze delen op de socials. Zo werkt contentmarketing nou weer niet. Wat ze waarschijnlijk wel willen weten is of jij een betrouwbare autoverkoper bent en wat je meer te bieden hebt, dan je concurrent. Aan jou de schone taak om het onderscheidende verhaal van je bedrijf naar boven te halen en met de inzet van contentmarketing aan de juiste doelgroepen te vertellen. Heb je geen zin of tijd om zelf met je teksten aan de slag te gaan? Schakel dan ons tekstbureau in.
 

Klaar voor meer succes met je business?

Fijn dat je contact met ons opneemt. Dat vinden we leuk, we helpen jou namelijk graag verder. Als je hier je gegevens achterlaat, komen we zo snel mogelijk bij je terug!

Versturen
Contact  038 - 200 1040

Bouwmeester Media legt de focus op de on­li­ne­ com­mu­ni­ca­tie van jouw bedrijf. Met een breed pakket aan creatieve en on­der­steu­nen­de diensten nemen we graag de druk bij je weg. En dat doen we altijd in co-creatie; samen komen we tot het beste resultaat.

€ 90,- per uur: Concept, Insights & Strategy.
€ 80,- per uur: Ad Management, Camera Operation, Content Management, Copywriting, Client Meetings, Design, Interviews, Post Production, Editing & Project Management.