Onderscheidend positioneren..... of creperen met je bedrijf

Je bedrijf onderscheidend in de markt zetten is van groot belang

Je bedrijf onderscheidend in de markt zetten is van groot belang. Voor jou, je omgeving, voor de toekomst van je bedrijf en je werknemers. Doe je dat niet dan biedt je de concurrentie alle gelegenheid om een flink graantje van jouw handel mee te pikken. Met de veel grotere concurrentie die de digitalisering van onze wereld met zich meebrengt, kan dat maar zo betekenen dat niet of onduidelijk positioneren, tot creperen van je bedrijf leidt. Niet nodig want iedereen kan zijn bedrijf onderscheiden. Bijvoorbeeld door een uniek product of dienst aan te bieden, maar het kan ook een maatschappelijk goed doel zijn waar jij jouw bedrijf breed aan koppelt. 

Door je bedrijf onderscheidend in de markt te zetten, maak je je voor een groot gedeelte los van de concurrentie. Dat komt je werkplezier en gedrevenheid flink ten goede en alleen dat zou al een doorslaggevende reden moeten zijn.

Daarnaast wordt het gemakkelijker om de juiste mensen aan je bedrijf te binden. De juiste mensen in je bedrijfsteam verzamelen, kan een bedrijf maken en breken. Zeker in tijden zoals deze waarin het aanbod van de juiste mensen steeds schaarser wordt. 

Natuurlijk kun je een korte klap maken, buiten de landsgrenzen kijken en daar ergens een geschikt blik opentrekken. Probleemloos is dat bepaald niet. Veel betere oplossing is op zoek te gaan naar het beste van het beste in eigen land, naar topkandidaten die je bedrijf echt versterken.

Dat is inderdaad niet de gemakkelijkste oplossing, maar ja, dan had je maar geen ondernemer moeten worden. Problemen zien aankomen, oplossen, de juiste beslissingen nemen, fouten maken, het hoort er allemaal bij. 

De zekerheid of je wel de juiste beslissing gaat nemen, krijg je in ieder geval niet door die beslissing voor je uit te schuiven. Uitstel werkt alleen maar verlammend. Niets geeft meer rust dan een genomen beslissing. Als je alle 'voors en tegens' hebt afgewogen, je onderbuikgevoelens op waarde hebt geschat, wordt tijd om de knoop door te hakken. 

Wat je moet doen, is om te beginnen een antwoord formuleren op de vraag waarom jouw bedrijf op deze aardkloot is, wat jouw oorspronkelijke drijfveer was of misschien is geworden, en wat we daar mee opschieten in onze maatschappij. Met weloverwogen antwoorden op die vragen kom je al een een heel eind.

.

Een unieke voorsprong 

Wat is het onderscheidende doel van je bedrijf ?

Besef dat je jezelf een voorsprong geeft als je jouw bedrijf uniek neerzet. In dat geval bepaal jij namelijk het speelveld en het doel helemaal zelf. Dat is thuis spelen met een 2-0 voorsprong op zak.

Als je het onderscheidende doel van je bedrijf duidelijk hebt geformuleerd, is je volgende stap; uitdenken hoe je die kerngedachte, continue en goed zichtbaar voor iedereen, als een dik rood koord door je hele bedrijfsvoering laat lopen.

Dit kan een behoorlijk omslag in je bedrijf zijn. Het zal dan ook even tijd vragen voordat die kerngedachte bij iedereen voor altijd is ingedaald. Maar als je dit wiel eenmaal in beweging hebt gezet, zul je merken dat je bijvoorbeeld meer aansluiting krijgt bij nieuwe en goede kandidaten voor functies in je bedrijf. Wist jij bijvoorbeeld dat ruim veertig procent van alle werknemers het liefst zou willen werken voor een organisatie die niet puur door winst wordt gedreven, maar een ´hoger’ doel nastreeft. Dat zij dus mensen die zeer waarschijnlijk van baan veranderen als ze de juiste mogelijkheid krijgen aangeboden.

Ook ga je merken dat het merendeel van jouw nieuwe klanten, jouw bedrijf kiest vanwege die meerwaarde waar ze zich graag aan verbinden. Uiteindelijk moet een unieke positionering ertoe leiden dat de mensen/klanten die jij vroeger zocht, jou straks gemakkelijk weten te vinden.

Eenvoudig is deze opgave niet, zeker niet als je bij dit soort vraagstukken aangewezen bent op jezelf. Wil je liever met een ervaren sparringpartner hierover je gedachten laten gaan? Stuur me dan vrijblijvend een mailtje zodat we kunnen kennismaken en bekijken of er voldoende wederzijdse klik is om een creatieve brainstorm over de positionering van jouw bedrijf op te zetten.

Klaar voor meer succes met je business?

Fijn dat je contact met ons opneemt. Dat vinden we leuk, we helpen jou namelijk graag verder. Als je hier je gegevens achterlaat, komen we zo snel mogelijk bij je terug!

Contact  038 - 200 1040

Bouwmeester Media legt de focus op de on­li­ne­ com­mu­ni­ca­tie van jouw bedrijf. Met een breed pakket aan creatieve en on­der­steu­nen­de diensten nemen we graag de druk bij je weg. En dat doen we altijd in co-creatie; samen komen we tot het beste resultaat.

€ 90,- per uur: Concept, Insights & Strategy.
€ 80,- per uur: Ad Management, Camera Operation, Content Management, Copywriting, Client Meetings, Design, Interviews, Post Production, Editing & Project Management.