Personeel zoeken

Voor veel ondernemers is het vinden van goed personeel lastig.

Zorg dat uw bedrijf het aantrekkelijkst is

2 min blog

Voor veel ondernemers is het vinden van goed personeel lastig. Dat komt onder andere omdat ze zich moeilijk kunnen verplaatsen in de drijfveren van 'de ideale' werknemer.
Wat zijn die drijfveren? Een vaste baan hebben en salaris ontvangen, staan in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt niet het hoogst genoteerd. Als u personeel zoekt, of liever als u nieuwe medewerkers zoekt, stel uzelf dan deze vraag: Waarom zou de ideale werknemer uitgerekend uw bedrijf kiezen? Een van de meest voor de handliggende reden is, dat uw bedrijf aantrekkelijker moet zijn dan de concurrentie.

 Gaat u personeel zoeken of zorgen dat nieuwe medewerkers jouw bedrijf goed vinden?
De aantrekkelijkheid van uw bedrijf staat of valt met uw bedrijfsimago. Vergeet niet dat bijna iedere werknemer het liefst trots wil zijn op het bedrijf waar hij voor werkt.
Wel eens een personeelsadvertentie van Harley Davidson gezien? Zeer waarschijnlijk niet.
Dat soort bedrijven heeft een dusdanig sterk imago dat je er graag wil werken. Dat soort bedrijven hoeft niet te zoeken naar goed personeel. Goed personeel, vindt hun, zo simpel is dat

Branding van je merk
Harley Davidson is sowieso een mooi voorbeeld hoe je je bedrijfsimago naar buiten dient te brengen.
"Als je een Harley koopt, koop je geen motor, maar een manier van leven. Heerlijk arrogant die slogan, maar ook gewoon zoals het is. Met zo'n zware plofmachine en bijbehorend breed geschouderd leren jack, wordt er toch anders naar je gekeken, als je de kinderen van school haalt, maar dat terzijde.

In de drukte van het dagelijks ondernemersleven is het niet eenvoudig om je bedrijf zo'n ijzersterke uitstraling te geven. Maar het loont op meerdere vlakken de moeite, om jouw onderneming duidelijk te positioneren en dat imago in al je uitingen te communiceren.

Geld
Wat verder bij personeelswerving altijd een rol speelt, is natuurlijk de beloning en geld en in de secundaire arbeidsvoorwaarden. Wees daar helder in. Een meer dan goed salaris verhoogt de aantrekkelijkheid van een functie. Ook mogen de secundaire arbeidsvoorwaarden geen vage beloftes zijn. Vergeet niet dat investeren in goede medewerkers, investeren is in nieuwe opdrachten, in de toekomst van uw bedrijf.

Uw nieuwe mensen, zijn net mensen

Werken kost nou eenmaal veel vrije tijd en de vrije tijd die overblijft willen werknemers daarom zo goed en zo prettig mogelijk ingevuld zien. Niets menselijks is ze vreemd....

Zorg daarom ook dat je, bijvoorbeeld in het gesprek, de persoonlijke ambities van de kandidaat helder krijgt. Als je met jouw bedrijf daar op in kunt spelen, ben je meestal spekkoper.

Keuzes
Als er vacatures met enige inhoud onstaan, is het verstandig om van te voren, duidelijke keuzes te maken. Wat verwacht je van het nieuwe personeelslid? Niet zozeer de precieze taakomschrijving, maar veel meer wat zijn inbreng in het bedrijf wordt en wat wordt zijn positie? Bijvoorbeeld ten opzichte van jou.
Wordt het een medewerker of een meedenker?
Als je van hem verwacht, dat-ie meedenkt, moet je hem in een vroeg stadium bij alle relevante processen betrekken. Ben je daar nog niet aan toe? Bedenk dan, dat werknemers die zich niet gehoord voelen- bewezen- ook de werknemers zijn die het snelst hun biezen pakken


Samengevat: Goede mensen vind je, als die mensen jou goed vinden. Bijvoorbeeld doordat je bedrijf opvalt in wat het doet en waarom.  Een bedrijf dat staat voor duurzaamheid en/of zich maatschappelijk inzet voor goede doelen, staat bij veel jongeren hoger op het lijstje.  

Meer over goed gevonden worden in Google bekijk dan Web-Bouwmeester