2019: zo speel jij in op de online content trends!  

Na de zomervakantie is het hard gegaan. Tegen de tijd dat iedereen weer in het school- of werkritme zat kwam Sinterklaas het land alweer in, at iedereen zich helemaal vol met kerst en toen proostten we alweer op het nieuwe jaar.

Interesse wekken

In dit artikel zal ik de voorspelde trends voor 2019 bij langs gaan, en geef ik je tips hoe je hier optimaal op in kunt spelen. Volledig voorspellen wat 2019 ons zal brengen, weten we natuurlijk nooit. Kijk maar naar afgelopen jaar: Instagram introduceerde geheel onverwachts Instagram TV. Daar moet je dan van de een op andere dag opeens op inspelen. Maar de grote lijnen kun je natuurlijk altijd meenemen in je contentstrategie! Ik bespreek vandaag drie trends. 

Dit is een trend waar je makkelijk op in kunt spelen. Geef in je stories een kijkje achter de schermen: laat bijvoorbeeld zien wat er binnenkort in de schappen zal liggen van jou (web)winkel. Of benadruk een korting die je momenteel op jouw dienst aanbiedt, de mogelijkheden zijn eigenlijk enorm. Het hoeft ook allemaal niet perfect, de stories zijn ten opzichte van een bericht op de tijdlijn in principe binnen 24 uur weer weg. 

Wil je je stories op een gemakkelijke manier een leuke touch geven? Via de app Canva maak je in een handomdraai mooie stories met de templates onder het kopje ‘Instagram Stories’. Een hele goede app om te overwegen. Het kost je ongeveer 1 à 2 minuten extra per story, maar die ziet er dan wel meteen een stuk professioneler uit! 

Instagram Stories

Waar veel bedrijven het plaatsen van Facebook- en Instagramberichten nog als hoofdzaak zien met daarnaast als stories als bijzaak, zal dit in 2019 gaan veranderen. Stories worden nu vooral gebruikt om berichten op de tijdlijn uit te lichten door ze nog een keer extra aandacht te geven. In 2019 zullen stories een belangrijke rol spelen in content. Stories gericht op het geven van korte en tijdelijke verhaallijnen zullen dan ook de nieuwe maatstaf gaan vormen op social media. 

Dit is een trend waar je makkelijk op in kunt spelen. Geef in je stories een kijkje achter de schermen: laat bijvoorbeeld zien wat er binnenkort in de schappen zal liggen van jou (web)winkel. Of benadruk een korting die je momenteel op jouw dienst aanbiedt, de mogelijkheden zijn eigenlijk enorm. Het hoeft ook allemaal niet perfect, de stories zijn ten opzichte van een bericht op de tijdlijn in principe binnen 24 uur weer weg. 

Verkopen via social media

Je zult mensen in 2019 steeds vaker horen zeggen: dit heb ik via Instagram gekocht. Verbeterde social shopping technologieën die nu geïntegreerd zijn in social media kanalen beginnen hun vruchten af te werpen, vooral bij jonge kopers. Facebook’s Marketplace wordt in 70 landen gebruikt door meer dan 800 miljoen mensen. Ook op Pinterest gebruikt 55% van de klanten de site om producten te vinden en te kopen. Ben je dus een beginnende webshop en verkoop je nog niet naar wens op je webshop? Probeer het dan eens op de socials! 

Maak op Instagram bijvoorbeeld mooie productfoto’s en koppel je Facebookpagina aan je Instagram zodat je een Instagram Business Account creëert. Vervolgens kun je Instagram-shoppable content maken. Je kunt de producten dan taggen. Klikken volgers op de tag? Dan komt de prijs in beeld en worden ze verwezen naar je website. Goede manier om leads te generen! 

Té commercieel?

Consumenten krijgen tegenwoordig vaak een content overload. Ze hoeven niet opzoek naar content, ze hoeven hun Facebookpagina maar te refreshen of er staan alweer nieuwe berichten voor ze klaar. Dit maakt ze kieskeurig. Ook zullen ze na het zien van zoveel content sneller door je heen prikken. Advertenties kun je echt niet meer verstoppen in ‘spontane’ berichten en marketingpraatjes, die worden echt niet meer gedachteloos aangenomen. Wat we zien is dat wanneer accounts té commercieel worden, volgers sneller afhaken. Facebook nam in populariteit af nadat het te commercieel werd. Ook bij Instagram is er een tegenbeweging gaande die zich verzet tegen alle gelikte plaatjes die tegenwoordig voorbijkomen. 

 Deze trend is iets lastiger om op in te spelen. Natuurlijk wil je advertenties blijven plaatsen en ook marketingpraatjes hebben je in het verleden geholpen met je verkoop. Helemaal schrappen dan maar? Nee. Mijn advies vanuit mijn consumenten oogpunt is om het wat meer te doseren. Niet in elke post een verstopt verkooptrucje, maar ook pure en oprechte content tussendoor. Kijk dus

Het is alweer 2019, alle feestdagen zijn achter de rug en we focussen ons op een nieuw jaar. Een nieuw jaar, waarin jij inspeelt op de bovenstaande trends wat betreft online content. Heel veel succes! :)

Vrijblijvend kennismaken?


Afspraak maken