Podcasts zijn enorm populair en dat is niet voor niets. Steeds meer mensen willen het maximale uit hun tijd halen en podcasts bieden hen de mogelijkheid om tijdens bijvoorbeeld autorijden of sporten naar waardevolle informatie te luisteren.
Het medium biedt een uitstekende manier om kennis te delen en kan organisaties en experts helpen bij het agenderen van belangrijke maatschappelijke thema's. Maar hoe maak je een goede podcast?
Kies een dynamische vorm Een podcast moet de aandacht van de luisteraar vasthouden. Een voorbereide monoloog van een expert die zijn kennis vertelt via eenrichtingsverkeer doet dat veel minder. Denk daarom van tevoren na over een passende dynamische vorm van je podcast, zoals een interview, quiz, tips geven, een persoonlijke ervaring delen, vragen beantwoorden of een discussie tussen personen.
Maak de podcast tijd- en plaatsonafhankelijk Een podcast moet onafhankelijk van tijd of plaats te beluisteren zijn, zodat het voor iedereen op elk moment makkelijk te volgen is. Vermijd verwijzingen naar specifieke gebeurtenissen of locaties.
Praat vanuit het moment Bereid niet te veel inhoud of vragen voor en praat vanuit wat echt belangrijk is op dat moment. Spanning en spontaniteit zorgen ervoor dat de podcast luisteraar blijft luisteren.
Houd de podcast kort en makkelijk af te spelen Een podcast moet niet te lang duren. Het is een flexibele manier van kennis opdoen, maar maak het niet te vermoeiend voor de luisteraar. Maak de podcast makkelijk om af te spelen: binnen 2 clicks te openen en gratis.
Leer van de podcast Een voordeel voor de podcastopnemer is dat je jouw kennis op een toegankelijke manier vastlegt. Je trekt mensen aan met dezelfde interesse en een serie podcasts kan leiden tot een community doordat de inhoud de luisteraars met elkaar verbindt. Bovendien kan het opnemen van een podcast nieuwe inzichten en ideeën opleveren.
Een tip die we hier graag aan willen toevoegen is om te experimenteren met video tijdens het opnemen van de podcast. Video kan helpen om de inhoud visueel te ondersteunen, terwijl het nog steeds mogelijk is om de audio als podcast te publiceren. Video kan de aandacht trekken van een breder publiek en kan helpen om de inhoud beter te begrijpen. Daarnaast biedt video de mogelijkheid om fragmenten uit de podcast op sociale media te delen, waardoor de inhoud opnieuw kan worden gebruikt en de zichtbaarheid van de organisatie of expert kan vergroten.
Bouwmeester Media legt de focus op de online communicatie van jouw bedrijf. Met een breed pakket aan creatieve en ondersteunende diensten nemen we graag de druk bij je weg. En dat doen we altijd in co-creatie; samen komen we tot het beste resultaat.
Bouwmeester Media legt de focus op de online communicatie van jouw bedrijf. Met een breed pakket aan creatieve en ondersteunende diensten nemen we graag die druk bij je weg. En dat doen we altijd in co-creatie: samen komen we tot het beste resultaat.
Bouwmeester Media
Adres:
Kerkplein 10
8325 BN Vollenhove
Contactgegvens:
Mail: info@bouwmeestermedia.nl
Tel: 038 - 200 1040
Algemene voorwaarden Bouwmeester Media
AVG + Privacy