brand-movie-voor-drukpaal
brand-movie-voor-drukpaal

Marketing in de bouw

Kansen voor onderscheidende marketingcampagnes voor de bouwers van Nederland.

Als Bouwmeester Media zien wij veel kansen in onderscheidende marketingcampagnes van innovatieve bouwbedrijven. De bouwers van Nederland staan immers voor een immense opdracht. De economie moet weer volledig op stoom komen. Dat betekent bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Maar liefst een miljoen huizen om precies te zijn.Tegelijkterijd wordt de bouwwereld geplaagd door stijgende productprijzen en een tekort aan vakmensen. Gevolg daarvan is dat bouwbedrijven met innovatieve oplossingen (moeten) komen. Als gespecialiseerd en gecertificeerd relcamebureau voor de bouwbranche is het ons doel om bouwbedrijven met innovatieve oplossingen ruim boven het maaiveld uit te tillen en deze te koppelen aan de juiste opdrachtgevers.

Als je met marketing in de bouw aan de slag wilt, kun je beste beginnen bij de basis en uitvoerig de vindbaarheid van je bedrijf checken. Uiteindelijk staat of valt veel met vindbaarheid.

De basis is vindbaarheid (SEO)


Tegenwoordig zoeken we bijna alles op in Google. Bijna iedereen gebruikt internet. Hierdoor verschuift de manier waarop wij onszelf van informatie voorzien. Grote kans dus dat jouw klant dit ook doet. Zorg er dus voor dat je bouwbedrijf hoog scoort in Google door aan je zoekmachineoptimalisatie te werken (SEO). Dit staat in onlosmakelijk verband met de vindbaarheid en waardering van klanten.

Informatie verkrijgen gaat niet alleen via websites, maar ook via social media. Daarom moet je zowel je social mediakanalen als je website, actueel en actief houden met kwalitatief sterke en gevarieerde content, zoals goede foto’s, blogs, verhalen en video’s.

Wij streven in onze contentmarketing in de bouw erna om kwalitatieve hoogwaardige content (tekst, foto's en/of video's) te produceren. In onze marketingfilosofie moet al onze content altijd extra waarde toevoegen, omdat dit door de lezers en door Google wordt gewaardeerd. Alles wijst erop dat dit de komende jaren alleen maar versterkt gaat worden.

Autoriteit uitstralen en transparant zijn

Je nieuwe klant wil graag zien dat jij de kennis en de oplossingen in huis hebt, die zij nodig hebben. Als je een succevolle marketingcampagne overeind wilt zetten, moet je volgens Bouwmeester Media niet alle informatie voor jezelf houden. Wanneer je niets deelt over jouw manier van werken, je producten of je diensten dan kunnen klanten dit ook niet  vinden. Door je kennis (tot op zekere hoogte) te delen, vinden klanten je letterlijk en figuurlijk beter, vergroot je je naamsbekendheid/branding en je autoriteit in je vakgebied.

Golden Circle: Wat is je onderscheidend vermogen?

De Golden Circle is een beproefd marketingmodel dat door Simon Sinek is ontwikkeld. Het model is opgezet naar aanleiding van zijn onderzoeken naar het succes van de meest invloedrijke leiders en bedrijven ter wereld. Hij ontdekte dat achter alle succesvolle merken dezelfde manier van denken zit. Als Bouwmeester Media gebruiken wij deze filosofie als basisfundament voor onze marketing campgnes in de bouw.

De Golden Circle denkwijze bestaat samengevat uit drie cirkels. Waarom, Wat en hoe. Waar veel bedrijven met ‘Wat?’ beginnen, starten bijzonder succesvolle bedrijven vaak met de Waarom-kernvraag waarbij ze zichzelf als het ware een spiegel voorhouden.

Winst maken is niet het goede antwoord op de waarom vraag. Winst is het resultaat van wat je doet. De wat- en hoe vragen zullen geen onderscheidende antwoorden voor je bedrijf, product of dienst opleveren en juist dat is wel noodzakelijk in deze tijd waarin door de komst van internet de concurrentie groter is dan ooit. Als bedrijf moet je op zoek naar je kernwaarden, naar je onderscheidend vermogen. Die kernwaarden moet je uitdragen, in praktijk en theorie, in woord en werkelijkheid. Dat is een belangrijk onderdeel van de contentmarketing zoals wij die als Bouwmeester Media voor bedrijven in de bouw toepassen. Wil jij hier ook mee aan de slag, beantwoord dan de volgende drie vragen:

1.    Waarom: Waarom doe je(bedrijf) wat je doet? Wat inspireert je en wat geeft je motivatie om alles te doen wat je doet?

2.    Hoe: Wat doe je en hoe doe je dat? Hoe zorg jij ervoor dat je nieuwe klanten binnenhaalt?

3.    Wat: Welke producten of diensten verkoop je?

Overtuig met referenties en reviews

Referenties en reviews zijn erg belangrijk voor een klant. Het kan dé doorslag geven of iemand wel of niet voor jou kiest. Referenties kun je op je eigen website plaatsen. 

Reviews zijn bijna hetzelfde als referenties. Het verschil is dat reviews ook op andere websites kunnen staan zoals Google. Door op Google reviews aan te zetten vergroot je ook nog eens je vindbaarheid. Met Google Mijn Bedrijf kun je gemakkelijk deze reviews beheren en je vindbaheid verbeteren

Bekijk ook hier de blog waar we het wat uitgebreider over Google Mijn Bedrijf  hebben.

Storytelling in de bouw

Met alleen maar feiten kunnen mensen zich niet goed inleven in jouw bedrijf. Dat je als bouwbedrijf bouwt, zal weinigen verbazen of boeien. Het waarom van jouw en jouw bedrijf is veel belangrijker. Prijs en kwaliteit zijn altijd belangrijk in zakendoen, maar kennis, kunde, materieel, vakmanschap, maar ook elkaar wat gunnen en elkaar kennen, speelt een grol. Laat  daarom ´het hart´ van je bedrijf zien door verhalen over je bedrijf te vertellen. Organiseer bijvoorbeeld een interview met een van je oudste of jongste werknemers en werk dit uit tot een verhaal voor op je website. Zo versterk je je persoonlijkheid en je imago als bedrijf en onthouden klanten je ook beter.

Maak je bouwcontent met een doel!

Plan voor zowel je website en social media content in. Bedenk, vantevoren bijvoorbeeld aan het begin van het kwartaal waarom je een bepaald onderwerp onder de aandacht wilt brengen. Organiseer een brainstorm en denk met meerdere personen na over diverse en unieke content die je kunt plaatsen. Neem bij het maken van deze content bovenstaande tips mee. Bedenk daarbij ook wat daarbij je doel is en wie je wilt bereiken.

Tot slot is ook de juiste timing belangrijk. In onze marketingfilosofie zijn content, context en timing medebepalend voor succes. Ter illustratie: Je moet badgasten bij dertig graden geen klapschaatsen willen verkopen. De vraag wanneer jouw doelgroep open staat voor jouw content is belangrijk. Als je dat lastig vindt om uit te zoeken, kunnen wij je daarbij uiteraard graag helpen.

Vragen ?

Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben over je marketing, website, vindbaarheid of social media campagnes in de bouw? Wij bouwen als Bouwmeester Media graag met je mee!
Tel: 038 200 1040 of mail info@bouwmeestermedia.nl

Klaar voor meer succes met je business?

Bouwmeester Media legt de focus op de on­li­ne­ com­mu­ni­ca­tie van jouw bedrijf. Met een breed pakket aan creatieve en on­der­steu­nen­de diensten nemen we graag de druk bij je weg. En dat doen we altijd in co-creatie; samen komen we tot het beste resultaat.

Bouwmeester Media

Bouwmeester Media legt de focus op de on­li­ne­ com­mu­ni­ca­tie van jouw bedrijf. Met een breed pakket aan creatieve en on­der­steu­nen­de diensten nemen we graag die druk bij je weg. En dat doen we altijd in co-creatie: samen komen we tot het beste resultaat.

Adres en contactgegevens

Bouwmeester Media 

Adres:
Kerkplein 10
8325 BN Vollenhove

Contactgegvens:
Mail: info@bouwmeestermedia.nl
Tel: 038 - 200 1040

Algemene voorwaarden Bouwmeester Media
AVG + Privacy